Søg
Filters
Close

Børn samarbejder

Børn samarbejder

Når børn stopper med at samarbejde, er det, enten fordi de har samarbejdet for meget for længe, eller fordi deres integritet har lidt overlast. Det skyldes aldrig usamarbejdsvillige børn.

I mange år har forældre og pædagoger været overbevist om at børn er asociale, egocentriske og usamarbejdsvillige. Takket være en stor udvikling indenfor psykologi og familieterapi har vi heldigvis lært , at forholdene i virkeligheden er stik modsat.

Børn, ligesom voksne, oplever daglig dusinvis af situationer, hvor de ender i  en konflikt mellem integritet ( selv, jeg, identitet) og forholdet at skulle samarbejde.´´Skal jeg kæmpe for mig selv og for hvad jeg vil , eller skal jeg opgive mig selv og samarbejde med mine forældre?´´ Det viser sig, at de faktisk i 9 ud af 10 gange vælger at samarbejde. Men hvad betyder børns samarbejde i denne kontekst? Det er ikke nødvendigvis det, at forældrene forestiller sig...

 

At børn samarbejder betyder at de efterligner og kopierer forældrene/ de voksne. Har du oplevet følgende situationer:

1) dit  barn er ulykkelig når mor afleverer det i vuggestuen eller børnehaven, mens det forholder sig helt modsat når far afleverer barnet?

2) dit barn klager , græder og vil ikke sove når mor putter det om aften, men det sker ikke når far putter det.

3) dit barn er stresset, græder og vil ikke spise med far, men der er ingen problemer når mor ammer det.

Har du prøvet det at: barnet græder og når du begynder at lave fjollede ansigter, så ændrer barnets græd sig til et stort smil? Det har du sikkert, fordi som forældre gør vi det tit når vi ønsker at berolige vores børn. Og det virker fordi vores børn samarbejder.

Børn kopierer deres forældres følelser og dette også selvom den enkelte forældre ikke selv er bevidst om de følelser hun/han har. Barnet kan dog mærke dem og det samarbejder med den enkelte forældre ved at kopiere de oplevede følelser. Samtidig kommunikerer barnet, at der er noget galt imellem de to, eller at det går godt.

Mange forældre ville sige, at barnet i disse situationer er usamarbejdsvilligt, fordi det ikke ikke hvad forældrene forventer. Men et barns samarbejde er ikke ensbetydende med tilpasning, det betyder at det efterligner de voksne, der omgiver det.

Vi er bevidste om at børn kopiere voksne, eksempelvis forældrenes måde at påtale dem eller måden hvorpå de snakker i telefonen. Vi glemmer dog at de også udtrykker de voksnes følelser og holdninger.

Opmærksomhed ift. ovennævnte er af stor betydning for børns opdragelse og for hvilken slags person de bliver. Her er nogle tips til dig fra Jesper Juul:

 

  • opdrag dit barn med kærlighed, og det bliver som voksen en lykkelig og kærlig person

  • udtryk dig personligt og tal om dine følelser,og dit barn vil udvikle åben personlighed og vil kunne udtrykke sine følelser og holdninger

  • respekter barnets grænser, så det kan lære at respektere andre menneskers grænser og sætte grænser for sig selv

  • behandle barnet med respekt, og barnet svarer med respekt

  • behandle barnet med omsorg,og barnet opfører sig omsorgsfuldt

  • kritiser ikke barnet, så det ikke bliver kritisk eller selvkritisk

  • være ALDRIG voldsom

 

Kilde:

Jesper Juul - ``Dit kompetente barn``

Skriv en kommentar